• Skip to main content
  • Ugrás a lábléchez

A holnap iskolája

A jövő iskolája, ahol ép és fogyatékos gyerekek közösen tanulnak

  • Rólunk
    • Vélemények
    • Galéria
    • Szakmai tevékenységeink
    • English
    • IT
  • Hírek
    • Események
  • Támogass
  • Elérhetőség

Mozgásos tevékenységek

Anya az arcába temeti a kezeit                    

                     “ Anya saját bánata miatt hirtelen elveszíti érdeklődését csecsemője iránt.

                      A gyermek számára a  szeretet elvész az érzelmi kapcsolat megszakadt.”

                           Hámori (2020): A korai kapcsolat zavarai, Oriold és Társai.

 

Korai kapcsolati traumatizáció, ezen belül az anyai depresszióról szeretnénk nektek egy rövid áttekintést adni. Több családnál is napjainkban megfigyelhető a korai kapcsolat zavara vagyis a korai anya-csecsemő interakció nehézségei.

A kötődés elmélet és a korai kapcsolati patológiák tudománya nagyon sokat foglalkozik a halott anya fogalmával.

Általában a  legtöbb édesanya azzal szembesül, hogy gyermeke álmatlanságtól, etetési nehézségtől, önszabályozási problémáktól, megnyugtathatatlanságtól küzd. 

Tapasztalataink alapján legtöbb család esetében szorongásos jegyek jelenlétéről van szó, ami mind a gyermeket, mind pedig a szülőket érinti.

 

Legjellemzőbb nehézség:

·        Az édesanya egyedül marad a gyermekkel, nincs segítsége.

·        Anya észreveszi magán, hogy türelmetlen.

·        Szaksegítség hiánya.

·        Édesanya és édesapa önbizalom és kompetencia hiányt él meg.    („Biztosan jól csinálom?”)

·        Szorongásos jegyek megmutatkozása. (Szülői álmatlanság, fogyás, étkezési zavar, nyugtalanság, körömrágás, hasmenés, székrekedés)

 

André Green pszichoanalitikus koncepciója szerint:

·        Csecsemőkorra kell fókuszálni korai kapcsolati traumatizáció esetén, pontosabban az anya és a csecsemő kapcsolatára.

·        Felnőtt, azaz anya esetén, megfigyelhető saját gyászfolyamat megélése.

·        Érzelmi hozzáférhetetlenséget változást él át az anya.

·        A csecsemő úgy érzékeli anyát, mint a távoli élettelen személyt.

·        Anya él, de a gyermek nem tudja anya érzéseit értelmezni (jelölni), ezért elérhetetlennek érzékeli. Pl. A sírást feladja, nem kér segítséget a baba. Kedvetlen a baba, mimika hiánya jelentkezik. 

 

 

A korai kapcsolat zavarai a társadalom jelentős részét érintik, kevesen mernek segítséget kérni.  A nem kezelt korai kapcsolati zavar mind a gyermek, mind a szülő esetében komoly
következményeket vonhat maga után. 
A tünet lista rendkívül színes tapasztalataink és a szakirodalom alapján. 

 

Későbbi életkorban mutatkoznak különféle rugalmas viselkedésszervezéssel kapcsolatos nehézségek:

·        agresszivitás

·        kezelhetetlenség

·        érzelmek felismerésének és kimutatásának nehézsége

 

Mozgásfejlődésben megmutatkozhatnak:

·        mozgás összerendezésének a képtelensége

·        egyensúlyrendszernek az érintettsége mutatkozik meg

·        mozgástervezés nehézsége

 

Regulációs nehézségek:

·        alvás

·        étkezés

·        öltözés-vetkőzés

·        mindennapi rutinfeladatok megoldása

·      Stb.

 

„Az első életév során a kötődési viselkedések veleszületett repertoárja, a szopás, a csimpaszkodás, a követés, a sírás, és a mosolygás fokozatosan fejlődik egyéni mintázattá, és az anyára vagy az anyát helyettesítő stabil gondozóra irányul, aki biztonságot adja.”

Hámori (2020): A korai kapcsolat zavarai, Oriold és Társai.

 

Balogh Andrea konduktor-tanító, 2021.03.10.


“Miért ülve tanulsz? Láthatóan szenvedsz. Állj fel, mászkálj, és beszélj hangosan.” Kipróbáltam, és akkor jöttem rá, hogy jé, ha mozgok, akkor a figyelmem is valahogy jobban tud koncentrálódni.”

“Képtelen vagyok hosszasan egyszerre több dologra figyelni. Ezért is mondtam, hogy olyan helyre üljünk be, ahol nyugi van. Ha túl sok inger ér, mondjuk a szomszéd asztalnál beszélgetnek, akkor nagyon nehezen tudok fókuszálni arra, amit mondok.”

 

Forrás: https://www.noklapja.hu/interju/2019/06/25/neha-az-egesz-nap-egy-harc-interju-labancz-daniel-pszichologussal/

A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder) az egyik leggyakoribb neuropszichiátriai tünetegyüttes, amely gyermekkortól elkíséri az érintett személyt és családját. ADHD 3 fő tünetben mutatkozik meg jellemzően: figyelemzavar, impulzivitás,
hiperaktivitás. Általánosan jellemző a tervező-szervező agyi funkciók gyengébb
működése. Ezek a tünetek funkciókiesést okoznak és a mindennapi életben számos
formát ölthetnek.

Tünetek alapján a következő csoportosítással is találkozhatunk;

 

  •           kombinált típusú ADHD
  •         ADHD döntően figyelemzavarral párosul
  •           ADHD hiperaktivitással és impulzivitással párosul

A diagnózis felállítása: A diagnózist orvos, pszichiáter, pszichológus és ezekből a szakemberekből álló team állítja fel egy nemzetközi diagnosztikai kritériumrendszer alapján, egy alapos neuropszichiátriai vizsgálat következtében. Ahhoz, hogy a diagnózist fel lehessen állítani, a tüneteknek folyamatosan mutatkozniuk kell legalább 6 hónapon keresztül. A tüneteknek 12
éves kor előtt is jelen kell lenniük és az élet különböző területein jelentős nehézségeket kell, hogy okozzanak.

Főbb tünetek, amelyek az élet főbb területein és a legtöbb élethelyzetben megmutatkoznak:      

 

  •     a figyelem könnyű terelhetősége     
  •     a külső stimulusok kizárásának nehézsége      
  •     a tartós figyelmet igénylő feladatok gyors elvégzése, felületes megoldása
  •         gondolatok elkalandozása
  •        a mentálisan megterhelő feladatok, helyzetek halogatása        
  •     állandó pörgés jellemzi       
  •     monoton, rutinszerű munkáktól elfárad        
  •     belső nyugtalanság jellemzi       
  •     folyton babrál valamit        
  •     sokat beszél        
  •     nem konstruktív gondolkodás, gondolatáradat        
  •     alulműködő önkontroll      
  •     mértéktartás nehézsége(étkezés, alkohol, drog, édesség!)        
  •     veszélyérzet hiánya       
  •     indulat kezelés nehézsége        
  •     tervezés számára nehézséget okoz        
  •     egyenetlen hangulat és energiaszint jellemzi.

Előfordulása: A jelenlegi vizsgálatok alapján a gyerekkori ADHD előfordulása világviszonylatban 3-6% körül mozog, felnőttkorban 2-3%. Az ADHD több fiút érint mint lányt, gyermekkorban az arány 2:1, felnőtt korban 1,6:1. Lányoknál ugyanakkor gyakoribb a figyelemzavaros forma (ADD). Okok: Rendellenességet találtak az idegsejtek egymás közötti kommunikációjában (ingerületátvitelben) egyes a figyelemért, aktivitásszabályozásért, és impulzuskontrollért felelős homloklebenyi területeken. A homloklebeny feladatai: magasabb szintű intellektuális funkciók” mint a figyelem tartósságát, fókuszálás, a feladatok és cselekvéssorozatok megtervezése és a kivitelezés irányítása, a döntéshozatal, az adott szituációhoz illő viselkedés kiválasztása. A homloklebeny segít minket abban, hogy reálisan, tisztán gondolkodjunk. A megváltozott ingerületátvitel okai vélhetően az idegsejtek közötti kisebb résekben található jelátvivő anyagok (neurotranszmitterek) szabályozásának zavara. A neurotranszmitter egy molekula, amely egy idegi jelet közvetít kémiai úton az egyik idegsejttől a másikig. A dopamin nevű molekula az egyik legfontosabb ingerületátvivő anyag az agyunkban, és kulcsszerepet játszik ő az agy jutalomközpontja, szükséges az optimális működéshez. A dopamin nem megfelelő szabályozása lehet a jutalomközpont rendellenes működésének oka ADHD esetén.

Kezelési lehetőségek: 

 

  •        Gyermekkorban mozgásfejlesztés, kognitív terápia, családdinamika támogatása
    szakpszichol
    ógussal.
  •         Felnőttkorban kognitív terápia,
    szakpszichol
    ógussal megfelelő módszerek felállítása. 

Forrás:       

  • A figyelemhiányos hiperaktivitási zavar (ADHD) modern szemlélete és vizsgálata Nóra Abi-Ali, SZTE, 2018       
  • ADHD Központ-Felnőttkori figyelemhiányos-hiperaktív zavar diagnosztizálása és kezelése       
  • VADASKERT-M – Vadaskert Magánrendelő

Könyvajánló:
Dr. Máté Gábor: Szétszórt elmék – A figyelemhiány zavar új gyógymódja

Balogh Andrea konduktor, 2021.02.08.

       

 

Ha péntek, akkor edzés!

A járványhelyzetre való tekintettel, heti egyszer találkozunk személyesen a tanulókkal.
Az elmúlt alkalommal a kacifántos gyermekek szempontjából a segédeszközök alkalmazása kapott nagy hangsúlyt.
Miért fontos a segédeszközök heti többszöri viselése?

  •  Az ortézis rögzít, támaszt, tehermentesítés, és a kiesett működést pótolja.
  •  Nyújtást, hajlítást, ideális ortofunkciós helyzetet biztosít.
  •  Képesek csökkenteni a fájdalmat, ízületek védelmét segítik.

Az egyedi segédeszköz készítést minden esetben vizsgálat előzi meg, amit a szakorvos készít, mindemellett konzultáció történik az érintettel foglalkozó szakemberek és a szakorvos között. Az érintett személy ellátási javaslatot kap a szakorvostól. Ezután méretvétel következik, aztán a gyártási folyamat, ellenőrzés majd a véglegesítés és kontrollok.

A Holnap Iskolájában tanulók mindennapjainak szerves részét képezi a segédeszközben való tanulás. A fiúk serdülő korba léptek, ennek alapján szükséges a jelenlegi állapot javítása, fenntartása. Az aktív feladatok mellett olykor passzívan megjelenik a segédeszközök viselése.

Az orvosi rehabilitáció sikeressége következtében be tud lépni a pedagógia rehabilitáció, ami az egyént veszi figyelembe, képességeit, teljes életviteli lehetőségeit, lelki tulajdonságait. Az orvosi és pedagógia rehabilitáció legtöbb esetben párhuzamosan zajlik és kiegészíti egymást. (Márkus, 2010)

Etika órával indult a napunk. Ekkor Erik már túl volt az első nagy reggeli Motomeddel való tekerésen. 30 percet tekert, könyöksínben, kezeit pálcára rögzítettük, ezzel segítve a teljes test lazítását. Etika órán Olivér térdsínben, csizmában lábfej helyzetét párhuzamos helyzetben megtámasztva ült a falnál.Artúr ez idő alatt székben ülve, lábboltozat erősítő feladatokat végzett. Célunk a boltozati területek használatával a lúdtalp csökkentése.

A délelőtt során a tanulók híradóval készültek. A segédeszközöket tekintve Erik Movitában, csizmában állva figyeli a közéleti híreket. Elsődleges célunk Eriknél a test függőleges helyzetének megtapasztalása, vérkeringés fokozása, fej önálló emelése.Artúr az egyensúlyi helyzet megtartását gyakorolta diner párnán állva. Célunk a fej-törzs középvonal megtartása, nehezedés tanulása.Olivér térdsínben, csizmában, keretnél állva tartotta meg magát 5-10 percig. Számára elsődleges cél a talpakra való nehezedés és a térd nyújtott helyzetének megtapasztalása.

A délutáni órákban arra is szakítottunk időt, hogy a tanulók erősítsenek közösen. Differenciált feladatok:
Artúr: váll-, láb-, karizom erősítése, pulzus fokozása.
Erik: vállöv lazítása, fej emelése, középen való megtartásának gyakorlása.
Olivér: Comb, csípőizomzat erősítése, kerekesszék használata önállóan.

Így sportolnak a Holnap Iskolája diákjai!

                                                                  Balogh Andrea – konduktor, 2020.11.10.

       

Múlt pénteken a diákok magyaros tartalommal fűszerezett tevékenységgel készültek elő a mozgásra.

 Szófajokkal tarkított dobókockát használtak a kártyák mellett, és a tevékenység során gyakorolták a fogás-elengedést,  kézfejek akaratlagos, célzott mozdítását és a kézerő növelése, csukló mobilizálása is szerepet kapott.

Az akadálypályán támaszgyakorlatok, reflexgátló helyzetek teremtése – kúszó és mászó feladatokkal – kapott hangsúlyt. Valamint  motomeddel is edzettek a fiatalok és jutott idő izomlazító, relaxáló masszázsra is.

                                                                      Balogh Andrea konduktor, 2020.09.16.

 

 

 

Footer

A Holnap Iskolája

2017 © A holnap iskolája · Weboldal készítés: Prémium Honlap · Belépés