“ Anya saját bánata miatt hirtelen elveszíti érdeklődését csecsemője iránt.
A gyermek számára a szeretet elvész az érzelmi kapcsolat megszakadt.”
Hámori (2020): A korai kapcsolat zavarai, Oriold és Társai.
Korai kapcsolati traumatizáció, ezen belül az anyai depresszióról szeretnénk nektek egy rövid áttekintést adni. Több családnál is napjainkban megfigyelhető a korai kapcsolat zavara vagyis a korai anya-csecsemő interakció nehézségei.
A kötődés elmélet és a korai kapcsolati patológiák tudománya nagyon sokat foglalkozik a halott anya fogalmával.
Általában a legtöbb édesanya azzal szembesül, hogy gyermeke álmatlanságtól, etetési nehézségtől, önszabályozási problémáktól, megnyugtathatatlanságtól küzd.
Tapasztalataink alapján legtöbb család esetében szorongásos jegyek jelenlétéről van szó, ami mind a gyermeket, mind pedig a szülőket érinti.
Legjellemzőbb nehézség:
· Az édesanya egyedül marad a gyermekkel, nincs segítsége.
· Anya észreveszi magán, hogy türelmetlen.
· Szaksegítség hiánya.
· Édesanya és édesapa önbizalom és kompetencia hiányt él meg. („Biztosan jól csinálom?”)
· Szorongásos jegyek megmutatkozása. (Szülői álmatlanság, fogyás, étkezési zavar, nyugtalanság, körömrágás, hasmenés, székrekedés)
André Green pszichoanalitikus koncepciója szerint:
· Csecsemőkorra kell fókuszálni korai kapcsolati traumatizáció esetén, pontosabban az anya és a csecsemő kapcsolatára.
· Felnőtt, azaz anya esetén, megfigyelhető saját gyászfolyamat megélése.
· Érzelmi hozzáférhetetlenséget változást él át az anya.
· A csecsemő úgy érzékeli anyát, mint a távoli élettelen személyt.
· Anya él, de a gyermek nem tudja anya érzéseit értelmezni (jelölni), ezért elérhetetlennek érzékeli. Pl. A sírást feladja, nem kér segítséget a baba. Kedvetlen a baba, mimika hiánya jelentkezik.
A korai kapcsolat zavarai a társadalom jelentős részét érintik, kevesen mernek segítséget kérni. A nem kezelt korai kapcsolati zavar mind a gyermek, mind a szülő esetében komoly
következményeket vonhat maga után. A tünet lista rendkívül színes tapasztalataink és a szakirodalom alapján.
Későbbi életkorban mutatkoznak különféle rugalmas viselkedésszervezéssel kapcsolatos nehézségek:
· agresszivitás
· kezelhetetlenség
· érzelmek felismerésének és kimutatásának nehézsége
Mozgásfejlődésben megmutatkozhatnak:
· mozgás összerendezésének a képtelensége
· egyensúlyrendszernek az érintettsége mutatkozik meg
· mozgástervezés nehézsége
Regulációs nehézségek:
· alvás
· étkezés
· öltözés-vetkőzés
· mindennapi rutinfeladatok megoldása
· Stb.
„Az első életév során a kötődési viselkedések veleszületett repertoárja, a szopás, a csimpaszkodás, a követés, a sírás, és a mosolygás fokozatosan fejlődik egyéni mintázattá, és az anyára vagy az anyát helyettesítő stabil gondozóra irányul, aki biztonságot adja.”
Hámori (2020): A korai kapcsolat zavarai, Oriold és Társai.
Balogh Andrea konduktor-tanító, 2021.03.10.
“Miért ülve tanulsz? Láthatóan szenvedsz. Állj fel, mászkálj, és beszélj hangosan.” Kipróbáltam, és akkor jöttem rá, hogy jé, ha mozgok, akkor a figyelmem is valahogy jobban tud koncentrálódni.”
“Képtelen vagyok hosszasan egyszerre több dologra figyelni. Ezért is mondtam, hogy olyan helyre üljünk be, ahol nyugi van. Ha túl sok inger ér, mondjuk a szomszéd asztalnál beszélgetnek, akkor nagyon nehezen tudok fókuszálni arra, amit mondok.”
A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder) az egyik leggyakoribb neuropszichiátriai tünetegyüttes, amely gyermekkortól elkíséri az érintett személyt és családját. ADHD 3 fő tünetben mutatkozik meg jellemzően: figyelemzavar, impulzivitás,
hiperaktivitás. Általánosan jellemző a tervező-szervező agyi funkciók gyengébb
működése. Ezek a tünetek funkciókiesést okoznak és a mindennapi életben számos
formát ölthetnek.
Tünetek alapján a következő csoportosítással is találkozhatunk;
- kombinált típusú ADHD
- ADHD döntően figyelemzavarral párosul
- ADHD hiperaktivitással és impulzivitással párosul
A diagnózis felállítása: A diagnózist orvos, pszichiáter, pszichológus és ezekből a szakemberekből álló team állítja fel egy nemzetközi diagnosztikai kritériumrendszer alapján, egy alapos neuropszichiátriai vizsgálat következtében. Ahhoz, hogy a diagnózist fel lehessen állítani, a tüneteknek folyamatosan mutatkozniuk kell legalább 6 hónapon keresztül. A tüneteknek 12
éves kor előtt is jelen kell lenniük és az élet különböző területein jelentős nehézségeket kell, hogy okozzanak.
Főbb tünetek, amelyek az élet főbb területein és a legtöbb élethelyzetben megmutatkoznak:
- a figyelem könnyű terelhetősége
- a külső stimulusok kizárásának nehézsége
- a tartós figyelmet igénylő feladatok gyors elvégzése, felületes megoldása
- gondolatok elkalandozása
- a mentálisan megterhelő feladatok, helyzetek halogatása
- állandó pörgés jellemzi
- monoton, rutinszerű munkáktól elfárad
- belső nyugtalanság jellemzi
- folyton babrál valamit
- sokat beszél
- nem konstruktív gondolkodás, gondolatáradat
- alulműködő önkontroll
- mértéktartás nehézsége(étkezés, alkohol, drog, édesség!)
- veszélyérzet hiánya
- indulat kezelés nehézsége
- tervezés számára nehézséget okoz
- egyenetlen hangulat és energiaszint jellemzi.
Előfordulása: A jelenlegi vizsgálatok alapján a gyerekkori ADHD előfordulása világviszonylatban 3-6% körül mozog, felnőttkorban 2-3%. Az ADHD több fiút érint mint lányt, gyermekkorban az arány 2:1, felnőtt korban 1,6:1. Lányoknál ugyanakkor gyakoribb a figyelemzavaros forma (ADD). Okok: Rendellenességet találtak az idegsejtek egymás közötti kommunikációjában (ingerületátvitelben) egyes a figyelemért, aktivitásszabályozásért, és impulzuskontrollért felelős homloklebenyi területeken. A homloklebeny feladatai: magasabb szintű intellektuális funkciók” mint a figyelem tartósságát, fókuszálás, a feladatok és cselekvéssorozatok megtervezése és a kivitelezés irányítása, a döntéshozatal, az adott szituációhoz illő viselkedés kiválasztása. A homloklebeny segít minket abban, hogy reálisan, tisztán gondolkodjunk. A megváltozott ingerületátvitel okai vélhetően az idegsejtek közötti kisebb résekben található jelátvivő anyagok (neurotranszmitterek) szabályozásának zavara. A neurotranszmitter egy molekula, amely egy idegi jelet közvetít kémiai úton az egyik idegsejttől a másikig. A dopamin nevű molekula az egyik legfontosabb ingerületátvivő anyag az agyunkban, és kulcsszerepet játszik ő az agy jutalomközpontja, szükséges az optimális működéshez. A dopamin nem megfelelő szabályozása lehet a jutalomközpont rendellenes működésének oka ADHD esetén.
Kezelési lehetőségek:
- Gyermekkorban mozgásfejlesztés, kognitív terápia, családdinamika támogatása
szakpszichológussal. - Felnőttkorban kognitív terápia,
szakpszichológussal megfelelő módszerek felállítása.
Forrás:
- A figyelemhiányos hiperaktivitási zavar (ADHD) modern szemlélete és vizsgálata Nóra Abi-Ali, SZTE, 2018
- ADHD Központ-Felnőttkori figyelemhiányos-hiperaktív zavar diagnosztizálása és kezelése
- VADASKERT-M – Vadaskert Magánrendelő
Könyvajánló:
Dr. Máté Gábor: Szétszórt elmék – A figyelemhiány zavar új gyógymódja
Balogh Andrea konduktor, 2021.02.08.
Ha péntek, akkor edzés!
A járványhelyzetre való tekintettel, heti egyszer találkozunk személyesen a tanulókkal.
Az elmúlt alkalommal a kacifántos gyermekek szempontjából a segédeszközök alkalmazása kapott nagy hangsúlyt.
Miért fontos a segédeszközök heti többszöri viselése?
- Az ortézis rögzít, támaszt, tehermentesítés, és a kiesett működést pótolja.
- Nyújtást, hajlítást, ideális ortofunkciós helyzetet biztosít.
- Képesek csökkenteni a fájdalmat, ízületek védelmét segítik.
Az egyedi segédeszköz készítést minden esetben vizsgálat előzi meg, amit a szakorvos készít, mindemellett konzultáció történik az érintettel foglalkozó szakemberek és a szakorvos között. Az érintett személy ellátási javaslatot kap a szakorvostól. Ezután méretvétel következik, aztán a gyártási folyamat, ellenőrzés majd a véglegesítés és kontrollok.
A Holnap Iskolájában tanulók mindennapjainak szerves részét képezi a segédeszközben való tanulás. A fiúk serdülő korba léptek, ennek alapján szükséges a jelenlegi állapot javítása, fenntartása. Az aktív feladatok mellett olykor passzívan megjelenik a segédeszközök viselése.
Az orvosi rehabilitáció sikeressége következtében be tud lépni a pedagógia rehabilitáció, ami az egyént veszi figyelembe, képességeit, teljes életviteli lehetőségeit, lelki tulajdonságait. Az orvosi és pedagógia rehabilitáció legtöbb esetben párhuzamosan zajlik és kiegészíti egymást. (Márkus, 2010)
Etika órával indult a napunk. Ekkor Erik már túl volt az első nagy reggeli Motomeddel való tekerésen. 30 percet tekert, könyöksínben, kezeit pálcára rögzítettük, ezzel segítve a teljes test lazítását. Etika órán Olivér térdsínben, csizmában lábfej helyzetét párhuzamos helyzetben megtámasztva ült a falnál.Artúr ez idő alatt székben ülve, lábboltozat erősítő feladatokat végzett. Célunk a boltozati területek használatával a lúdtalp csökkentése.
A délelőtt során a tanulók híradóval készültek. A segédeszközöket tekintve Erik Movitában, csizmában állva figyeli a közéleti híreket. Elsődleges célunk Eriknél a test függőleges helyzetének megtapasztalása, vérkeringés fokozása, fej önálló emelése.Artúr az egyensúlyi helyzet megtartását gyakorolta diner párnán állva. Célunk a fej-törzs középvonal megtartása, nehezedés tanulása.Olivér térdsínben, csizmában, keretnél állva tartotta meg magát 5-10 percig. Számára elsődleges cél a talpakra való nehezedés és a térd nyújtott helyzetének megtapasztalása.
A délutáni órákban arra is szakítottunk időt, hogy a tanulók erősítsenek közösen. Differenciált feladatok:
Artúr: váll-, láb-, karizom erősítése, pulzus fokozása.
Erik: vállöv lazítása, fej emelése, középen való megtartásának gyakorlása.
Olivér: Comb, csípőizomzat erősítése, kerekesszék használata önállóan.
Így sportolnak a Holnap Iskolája diákjai!
Balogh Andrea – konduktor, 2020.11.10.
Múlt pénteken a diákok magyaros tartalommal fűszerezett tevékenységgel készültek elő a mozgásra.
Szófajokkal tarkított dobókockát használtak a kártyák mellett, és a tevékenység során gyakorolták a fogás-elengedést, kézfejek akaratlagos, célzott mozdítását és a kézerő növelése, csukló mobilizálása is szerepet kapott.
Az akadálypályán támaszgyakorlatok, reflexgátló helyzetek teremtése – kúszó és mászó feladatokkal – kapott hangsúlyt. Valamint motomeddel is edzettek a fiatalok és jutott idő izomlazító, relaxáló masszázsra is.
Balogh Andrea konduktor, 2020.09.16.