Olyan iskolát szeretnénk, melyben gyermekeink a közoktatás hátrányait, káros hatásait nem kapják meg. Ellenben közösségben dolgozunk, egymásra figyelünk, személyre szabott program alapján fejlődhetnek gyermekeink. Legfontosabb célunk a nyugodt, kiegyensúlyozott minőségi munka, a diák-pedagógus-szülő hatékony együttműködése, aminek alapja az őszinteség, a kölcsönös tolerancia, asszertív kommunikáció.
Alapvető számunkra a jó hangulat, az egyéni bánásmód, az egyenlő hozzáférés biztosítása, együttműködésre, ugyanakkor önállóságra, önismeretre nevelés.
Célunk a különböző kompetenciák fejlesztése, különböző tanulási módszerek elsajáttítatása, az élethosszig tartó tanulás igényének kialakítása.
A létrehozandó inkluzív általános iskola és kapcsolódó létesítményei
Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen a tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog. (Szent-Györgyi Albert)
Célunk egy komplex inkluzív intézmény-hálózat létrehozásának elindítása az országban, mely biztosítaná az egyenlő esélyű hozzáférést az oktatáshoz a központi idegrendszeri sérüléssel élő gyermekek számára is egészséges társaik között.
Hisszük: a sokféleség érték, a sokszínűség cél.
Elképzelésünk szerint egy épületen belül többféle intézmény, tevékenység működik egymást segítve, biztosítva ezzel az intézmény hosszútávú biztonságos anyagi működését.
- Intézménytípus: közös igazgatású köznevelési intézmény
- Részei: inkluzív általános iskola, amely SNI-s (elsősorban központi idegrendszeri és mozgássérült) tanulókat is fogad.
Általános és tanulásban akadályozott tanmenet szerint tanuló diákok (különös tekintettel a központi idegrendszeri sérültekre és minden osztályban egy halmozottan sérült diák is együtt tanul ép társaival). Ezen diákok aránya max. 20%-a az összes tanulói létszámnak.
A gyermekek a NAT előírásait figyelembe véve, alternatív tanterv alapján haladnak, szükség szerint egyéni tanrend szerint, pedagógiai asszisztensek segítségével.
- közösségi tér (a helység, kerület lakói számára biztosít különböző szolgáltatásokat, szórakozási, tanulási és sportolási lehetőséget)
- komplex fejlesztő habilitációs, rehabilitációs központ (különleges bánásmódot igénylő gyermekek, különös tekintettel a CP-sekre, továbbá mozgásszervi betegséggel élő felnőtteknek)
- Módszertani intézmény (felsőoktatásban tanuló diákok, és az oktatásban dolgozó szakemberek részére), az inklúzió, együtt-oktatás módszereiről
- civil szervezet(ek), mely(ek) tevékenysége illeszkedik az intézmény gondolatiságához.
Az általános iskoláról
Felépítés:
- Nyújtott első osztály
- 8 évfolyamos általános iskolai osztályok, évfolyamonként egy osztály, 8-18 fővel, melyben 1-3 gyermek sajátos nevelési igényű (központi idegrendszeri sérült CP-s, egyéb mozgáskorlátozottság. Minden osztályban egy halmozottan sérült gyermek is tanulna)
- Fejlesztő egység működése, mely biztosítja a mozgásfejlesztést, a részképességek fejlesztését, logopédiát, speciális képességek fejlesztését, tehetségnevelést
Ami fontos számunkra
Kis létszámú osztályok (8-18 fő)
- Pozitív megerősítés, „dicsérettel tanulás” – mint legfőbb pedagógiai hozzáállás
- Inkluzív oktatás
- Az olvasás, írás, számolás alapjainak valódi elsajátítása
- Komplex fejlesztés
- Egyénre szabott követelményrendszer
- Első osztálytól angol, felsőtől második nyelv tanulása
- Digitális oktatás lehetőségeinek használata
- Mindennapi mozgás
- Művészeti nevelés, drámapedagógia
- Pedagógiai asszisztens alkalmazása
Alapelvek
- Méltányosság, esélyegyenlőség, akadálymentesség
- Személyiségfejlesztés, tehetséggondozás
- Közösségfejlesztés, együttműködés, demokratikus nevelés
- Tapasztalati úton való, élményszerű tanulás
- Differenciált oktatás
- Környezettudatos nevelés
Az oktatási alapelvek
- Esélyegyenlősség a tanulásban, egyéni különbségek tisztelete
- A képességek és lehetőségek maximális kibontakoztatása sérült és ép tanulók esetében egyaránt
- A gyermek felelős saját tanulásáért. A gyerekeket érdekeltté, aktívvá kell tenni az ismeretszerzés folyamatában, kulcsfontosságú a motiváció, a motiváló környezet
- Tehetségnevelés. Mindenki tehetséges valamiben. A differenciált oktatás lehetőséget biztosít a tehetség legteljesebb kibontakoztatásának.
- Személyre szabottság, egyéni fejlesztés
- Tudatos és egészséges életmód